Er is zoveel meer uit e-mailmarketing te halen en dit is hoe

nov. 23, 2022

Het lijkt ouderwets, maar e-mails zijn nog steeds hot in de marketingwereld. Goede nieuwsbrieven worden veel gelezen met veel kliks naar de website. Toch zie ik weinig van mijn klanten e-mail op een goede manier inzetten in hun communicatiemix. Weet jij ook niet waar je moet beginnen? Laat je dan inspireren door deze voorbeelden van e-mailmarketing. 

De nieuwsbrief is ook e-mailmarketing

De eerste en makkelijkste stap om te beginnen met e-mail is een nieuwsbrief. Begin met je klantenbestand. Een keer per maand stuur je een e-mail uit met tips, trucs, achtergrond over waar jouw bedrijf mee bezig is en een aantrekkelijke actie. Zo blijven mensen aan je denken en komen ze bij je terug als ze je weer nodig hebben. Of, als je een abonnement verkoopt bijvoorbeeld, geef je hen het gevoel dat ze waar voor hun geld krijgen. 

Verwelkom nieuwe klanten

Wat gebeurt er als je een nieuwe klant krijgt? Heb je je product of dienst verkocht en is dat het dan? Zonde! Stuur een of meerdere e-mails naar nieuwe klanten met extra informatie over de aankoop. Denk aan praktische zaken maar ook uitgebreid advies. Daarnaast kun je jouw bedrijf meer voorstellen zodat de klant een beter beeld van je krijgt. Maak eens een leuke video van achter de schermen bijvoorbeeld of een how to video. Op die manier krijgt de klant een positieve associatie met jouw bedrijf en komt zij of hij later weer bij je terug.

Cadeau huidige klanten x jaar klant

Klanten houden is een stuk goedkoper dan nieuwe klanten vinden. Het is dus belangrijk om je bestaande klanten blij te houden. Geef ze een extraatje als ze jarig zijn of als ze zoveel jaar klant bij jou zijn. Denk aan een toffe kortingsactie, een klein cadeautje of iets anders. Zet je klant in het zonnetje en geef ze het gevoel dat je ze waardeert. Dan krijg je dat ook terug.

Verlaten winkelwagen

Leuk voor webshops: de verlaten winkelwagen. Als iemand is ingelogd en een bestelling niet afmaakt, dan kun je vaak instellen dat diegene automatisch een herinnering per e-mail krijgt. Klinkt onzinnig, maar het werkt goed om twijfelaars over de streep te helpen. Plus, als je het niet probeert dan krijg je die klant die weg klikte zeker weten niet. Er zijn manieren om leuke, niet irritante verlaten winkelwagen e-mails te maken, dus waarom niet?

Klanten heractiveren 

Je hebt ook weleens klanten die al een tijdje niets meer bij je gekocht hebben en ook niets van zich laten horen. Wie weet kun je zien dat ze al een tijdje niet hebben ingelogd of nooit je nieuwsbrieven lezen. Stuur specifiek die klanten eens een e-mail met een mooi aanbod om te kijken of je weer wat meer kunt doen samen. 

Winback

Het stukje hierboven gaat om contacten die nog klant bij je zijn en die je dus mag e-mailen met betrekking tot hun aangekochte product of dienst. Winback is een stap verder en iets meer tricky. Want hier gaat het om mensen die geen klant meer bij jou zijn. Zoek daarom van tevoren goed uit hoe het zit met de privacyregels. Maar als er mogelijkheden zijn: stuur dan eens een e-mail naar oud-klanten met een mooi aanbod. Wellicht willen ze wel weer met jou in zee. Ze kennen je al en weten wat ze van je kunnen verwachten, dus deze klanten zijn vaak makkelijker te overtuigen dan koude leads. 

Leads van de website

Over leads gesproken. Hoe vind jij nieuwe klanten? Inbound marketing en je website daarvoor inzetten is een slimme manier. Geef bijvoorbeeld een leuk e-book weg door een oproep in een social media post. Het enige wat iemand hoeft te doen, is op je website een e-mailadres invullen. Als je iets aanbiedt waar de websitebezoeker wat aan heeft, dan melden ze zich wel aan en dan heb jij hun e-mailadres. Zet daarna een mooie reeks met e-mails op waarin je nog meer relevante informatie geeft en geïnteresseerden uiteindelijk zo overtuigt om klant bij jou te worden.

Wat zijn de resultaten van e-mailmarketing?

Veel mogelijkheden, maar welke resultaten kun je verwachten van e-mailmarketing? Gemiddeld opent 21% van de mensen die je mailt een e-mail volgens Mailchimp en andere e-mail benchmarks. Van alle mensen die je mailt, zal zo’n 2,6% klikken op een link in je e-mail. De Nederlandse branchevereniging voor e-mailmarketing is nog veel optimistischer: volgens de DDMA benchmark opent maar liefst 39% een e-mail en klikt 7,7% op een link in je e-mail. Precieze cijfers zijn vaak ook afhankelijk van je branche en je doelgroep. Daarnaast heb je een goede lijst met e-mailadressen nodig. Het kost wat werk maar met e-mailmarketing kun je een vaste stroom aan extra klanten krijgen en dat is toch wel de investering waard, nietwaar?

gratis adviesgesprek
Waarom is marketing belangrijk? Visible legt het uit
Share by: