Waarom je juist nu aan je reputatie moet werken en 5 manieren hoe

mei 05, 2020
In een paar weken tijd is er voor ons veel veranderd. Zoveel mogelijk thuisblijven en financiële onzekerheid betekent een verandering in het koopgedrag van consumenten. Veel bedrijven merken de negatieve gevolgen daarvan. Door juist nu te werken aan je merk en je online reputatie, heb jij een voorsprong als de crisis voorbij is. 
Voor veel mensen die thuis zijn, blijft er meer tijd over. Of het nu is omdat ze niet kunnen werken of niet naar de sportschool kunnen, er is meer tijd om online te besteden. Net wat vaker door social media heen scrollen of even rustig die interessante blog lezen. Speel als ondernemer in op die behoefte en geef consumenten waar ze naar zoeken. Besteed aandacht aan de wensen van je klanten en dan vergeten ze je niet. Niet als ze je nu nodig hebben en niet als we na de crisis hopelijk weer wat meer gaan uitgeven. 

Jij hebt zelf misschien ook meer tijd over. Besteed die tijd nuttig door je voor te bereiden op betere tijden. Door de basis van je bedrijf, je merk en je reputatie, te blijven voeden, zet je goede stappen. Een slimme manier om goedkoop en duurzaam te bouwen aan je merk is contentmarketing. We weten dat er meer behoefte is aan content. Zorg voor content waar de consument iets aan heeft. Hieronder vind je 5 voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt. 
Hoe staat het met jouw reputatie online? Doe een 0-meting met de Visible online scan en jouw online zichtbaarheid. 
Doe de scan

Ga het gesprek aan op social media 

Of je nu op Facebook, Instagram of LinkedIn zit, social media is een slimme manier om te werken aan je merk. Aan de ene kant laat je met je posts zien dat je er nog bent, aan de andere kant is er veel ruimte voor interactie. Daardoor raken je volgers betrokken en komen ze sneller naar je toe – of terug na de crisis. Een paar ideeën voor posts in deze crisistijd: 
  • Toon empathie omdat het soms moeilijk is. Zoek het gesprek op door te vragen hoe je volgers omgaan met de crisis.  
  • Medeleven is goed, maar wees ook positief. Hoop is belangrijk dus laat je volgers weten dat je doorgaat en je schouders eronder zet. 
  • Amusement is een van de belangrijkste manieren om op social media aandacht te krijgen. Ook nu is ontspanning belangrijk. Gebruik dus humor, maar wel in balans.
Heb je nou nog helemaal geen social media, dan is dit een mooi moment om ermee te beginnen. Eerder maakte ik een uitgebreide social media startersgids voor ondernemers. 

Er is meer behoefte aan informatie, inspiratie en tips 

Meer dan ooit hebben consumenten informatie nodig. Houd ze op de hoogte over hoe het met jouw bedrijf gaat in deze crisis. Verzamel bijvoorbeeld de meestgestelde vragen van klanten en maak daarvan een FAQ.  
Deze tijd vraagt ook om een minder commerciële focus in communicatie. Kopen, kopen, kopen! is echt niet iets waar men nu mee bezig is. Geef relevante informatie of tips rondom jouw product of dienst. Een voorbeeld: de kappers zijn dicht maar knippen is soms toch wel nodig. Ben je een kapper, maak dan een video waarin je uitlegt hoe iemand thuis z’n haar of dat van z’n partner kan knippen. Ze komen echt wel naar je terug als je weer open mag.
Nog eentje: de sportscholen zijn dicht, maar thuis sporten kan ook. Schrijf een blog met een workout en uitleg over de oefeningen. Dit soort relevante informatie verhoogt het vertrouwen en de autoriteit van je merk.  

Vergeet je loyale klanten niet 

Veel ondernemers hebben in de loop van de jaren een mooie klantgroep opgebouwd. Misschien heb je jouw klanten al aan het begin van de lockdown een e-mail gestuurd over hoe jullie ermee omgaan. Maar waarom zou je het daarbij laten? Je klanten zijn al positief over jouw bedrijf en zijn vaak ook je ambassadeurs bij andere mensen. Die wil je niet kwijt, toch? Houd dat contact dus warm, zeker als je bedrijf tijdelijk dicht is of als je je klanten niet kunt zien. 
Stuur je klanten nog eens een e-mail en deel daarin informatie. Iets waar ze wat aan hebben. Denk aan de tips hierboven. Relevantie is daarbij het toverwoord. Ga je klanten niet mailen om te mailen, maar zorg ervoor dat je echt iets te vertellen hebt waar ze wat mee kunnen.  
Toch moeilijk om iets te bedenken? Waarom geen kortingsactie? 30% korting op de volgende aanschaf, alleen voor loyale klanten. Dit geeft de klant een gevoel dat hij gezien wordt, dat hij erbij hoort. Daarnaast is het natuurlijk een handige manier om klanten bij je te laten terugkomen. 

Tijd voor de grote schoonmaak van je website 

Heb jij minder opdrachten en daardoor tijd over? Neem dan eens je website onder de loep. Controleer of alles nog klopt en bekijk of je iets kunt toevoegen. Doe een zoekwoordenonderzoek en kijk wat je kunt verbeteren om beter gevonden te worden via zoekmachines (SEO).  

Duik eens in iets nieuws 

In de waan van de dag blijft er altijd wel wat liggen. Pak die extra tijd die je hebt om eens helemaal out-of-the-box te denken. Iets nieuws te starten wat je ook na de crisis helpt. Heb je altijd al iets met video willen doen maar kwam je er nooit aan toe? Maak dan nu een reeks video’s met uitleg over je producten. Of lag je blog een beetje op z’n gat? Nu is dé tijd om met een frisse blik wat vooruit te werken. 

In mijn volgende blog meer inspiratie met nog meer contentmogelijkheden die kunnen bijdragen aan jouw reputatie. 
Share by: