De social media startersgids voor ondernemers

jan. 04, 2020
Een van de makkelijkste vormen van contentmarketing is social media. Tenminste, het is makkelijk om te starten met social media. Een account aanmaken voor je bedrijf en zo nu en dan wat leuks delen. Maar contentmarketing op het gebied van social media gaat verder dan dat. Want met een doel voor ogen krijg je veel meer elkaar. Jij kan dat ook, met de stappen hieronder.

Stap 1: bepaal je doel

Wat wil je eigenlijk bereiken met social media? Wat is je ultieme doel? Een paar voorbeelden:
  • Een extra kanaal om meer klanten te vinden, bereik van je posts is dan belangrijk.
  • Zichtbaar zijn zodat mensen die zich oriënteren en je opzoeken op social media je vinden. Doordat je op social media te vinden bent, komt je over als een legitiem en betrouwbaar bedrijf.
  • Contact onderhouden met je bestaande klanten zodat ze je niet vergeten. Als ze jouw producten of diensten nog eens nodig hebben, komen ze bij je terug.
  • Ambassadeurs en fans creëren die via mond-tot-mond-reclame nieuwe klanten brengen.
Om je doelen concreter te maken, kijken veel bedrijven naar bereik en betrokkenheid. Betrokkenheid betekent likes en reacties op je post. Dat betekent dat volgers je post interessant vinden. Daarmee bereik je ook weer meer andere mensen. Betrokkenheid en bereik vind je in de statistieken van de meeste social media kanalen.

Naast jezelf afvragen wat je wilt bereiken met social media, is de hoeveelheid tijd en geld ook belangrijk. Het kan zijn dat je wel aanwezig wilt zijn op social media, maar er niet te veel effort in wilt steken. Lees dan vooral verder, want onderstaande stappen schelen je op de langere termijn veel tijd.

Stap 2: ideeënbrainstorm

Wat plaats je op je social media kanalen? Met een beetje brainstormen kom je een heel eind. Probeer vooral in de schoenen van je klant te gaan staan en te bedenken wat hij of zij leuk zou vinden. Op het gebied van jouw aanbod natuurlijk. Denk aan tips, een kijkje achter de schermen, verhalen van andere klanten of een evenement waar je bent. Vind je het moeilijk om hierover na te denken? Visible kan je hierbij helpen. Neem contact op voor meer informatie.

Stap 3: een planning maken

De meeste bedrijven of influencers op social media plaatsen niet zomaar hun posts maar maken daarvoor een planning. Ze bepalen hoe vaak ze per week willen posten en wat dan. Maak je voor jezelf een social media planning, zorg dan voor regelmaat. Plaats bijvoorbeeld op zondag een post met tips en op donderdag verhalen van klanten. Weet je niet wanneer je het beste kunt posten? In de statistieken van je social media kanalen staat wanneer de meeste volgers online zijn. Dat is het moment om te posten.

Hoe vaak moet ik posten?

Je planning hangt helemaal af van je doel en hoeveel tijd je erin wilt steken. Het is echt niet erg om maar een of twee keer per maand te posten, maar dan vergroot je je betrokkenheid en bereik niet snel. Om ervoor te zorgen dat mensen je gaan herkennen, is het belangrijk om minimaal een keer per week te posten. Voorkom vooral dat je een kanaal aanmaakt en daarna helemaal niet meer post. Want als een mogelijke klant je opzoekt en je laatste post is een half jaar oud, kom je onbetrouwbaar over.

Stap 4: de posts maken en inplannen

De onderwerpen en planning zijn rond. Nu is het tijd om vooruit te werken. Veel soorten posts kan je van tevoren al maken en inplannen. Het voordeel is dat je niet steeds aan social media hoeft te denken, maar gewoon een halve dag in de maand alle posts kunt maken. Inplannen kan bij sommige kanalen rechtstreeks, zoals bij Facebook, maar niet bij allemaal. Daarom zijn er planningstools die je kunt inzetten. Denk aan Hootsuite, Coosto of Later. Deze apps en tools zijn wel betaald. Maar bedenk hoeveel tijd het je kan schelen, is het het waard? 

Video gebruiken in je posts (tip!)

Social media focust zich steeds meer op video en dat zien we in de statistieken. Met videoposts krijg je vaak de meeste betrokkenheid (reacties en likes) van je volgers waardoor je ook weer meer mensen bereikt. Dat willen we natuurlijk allemaal. Maar video kan ook best ingewikkeld zijn om te maken of soms nogal duur als je iemand inhuurt. Een foto kan dus ook best. En dan is een stockfoto niet altijd aan te raden. Vaak krijgen eigen foto’s veel meer reacties en likes omdat die echter zijn.

Stap 5: social media monitoren

Inplannen is makkelijk, maar houd je kanalen wel in de gaten. Reageer op reacties en ga in gesprek met je volgers. Bekijk zo nu en dan de statistieken. Daarin zie je precies welke posts het goed doen en wat je beter kunt doen. 

Extra: probeer ook eens social media advertenties

Een laatste tip van mij is adverteren. Wil je namelijk sneller meer likes of volgers, dan zijn er tal van mogelijkheden om je posts betaald te boosten. Social media kanalen delen je post dan ook bij mensen die je niet volgen. Zo krijg je weer meer bereik en misschien ook nieuwe volgers. 

Of kies ervoor om speciale advertenties te maken om meer volgers te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld op Facebook met losse advertenties die een like-knop tonen voor jouw social kanaal. Over betaald adverteren op social media kan ik nog wel meer zeggen, maar voor nu houd ik het hier even bij. Genoeg stof tot nadenken, nietwaar?!
Share by: