Tijd voor een website update!

feb. 04, 2022

Terwijl ik deze titel intik, besef ik me dat ik er zelf ook nog aan moet beginnen. Mijn website moet ook een update krijgen. Maar ik kom er bijna niet aan toe. Ook omdat ik inmiddels al voor verschillende klanten de content van hun website mocht updaten. Zij ervaren nu in de praktijk hoe belangrijk het is om een goede website te hebben die bezoekers krijgt en ook nog eens verkoopt. Wie weet helpt deze tekst jou – en mij ook – te overtuigen om nu echt eens de tijd te nemen om aan de slag te gaan met een website update.

Tip: bekijk ook de website update infographic onderaan deze post!

Website update Visible

Wil jij meer bezoekers op je website?

Natuurlijk beantwoord je de vraag die ik stel in de kop hierboven volmondig met ja. Want meer verkeer naar je website betekent ook meer kans op nieuwe klanten en verkopen. Wil niet elke ondernemer dat? Door je website te updaten en eens goed te kijken naar je websiteverkeer, krijg je dit voor elkaar.

Maar hoe begin je? Ik denk in Google Analytics. Check via welke kanalen je klanten op dit moment naar je site toekomen. Bijvoorbeeld via Google, social media of misschien wel via een klik naar jouw site in een e-mail. Maar “rechtstreeks” kan ook. Dan hebben mensen jouw website zelf ingetikt. Ik zie vaak dat mensen die veel netwerken en visitekaartjes uitdelen meer “rechtstreeks” verkeer hebben. 

De volgende stap is bepalen vanuit welk kanaal je meer verkeer wilt krijgen en dan daar aan werken. Hieronder geef ik je 3 slimme ideeën.

1. Meer websiteverkeer via zoekmachines zoals Google

Een website moet hoe dan ook goed vindbaar zijn in Google. Als het goed is, heeft jouw websitebouwer de technische kant goed ingesteld. Je CMS (bijvoorbeeld WordPress) is up-to-date en voldoet aan de meest moderne eisen. Hij is bijvoorbeeld responsive en Google-bots kunnen hem goed crawlen. Hier hoef jij je dus geen zorgen over te maken. Wat je wel kunt doen, is kijken of de content beter kan. Zijn de teksten en je koppen gericht op de juiste woorden waar mensen op zoeken? Hebben al je afbeeldingen een alt-tekst zodat de crawlers extra informatie over jouw site krijgen? Geef je voldoende informatie op de pagina’s zodat bezoekers niet heel snel weer wegklikken?

Twee klanten die mij in de afgelopen tijd vroegen om een website update te doen, Fluctis en Bonusfamile, hadden nog geen zoekwoordenonderzoek gedaan. Hun website stond live zonder te weten welke vragen hun mogelijke websitebezoekers eigenlijk in Google intikten. Dat is dus het eerste wat ik voor ze gedaan heb. Daar stond in:

  1. Via welke zoekwoorden (en zoekzinnen) bezoekers op dit moment naar de website komen.
  2. Op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden.
  3. Op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden.
  4. Welke zoekwoorden op basis van die informatie nog meer interessant zijn.
  5. Op welke zoekwoorden van die lijst veel wordt gezocht, maar die een lagere concurrentie hebben. Dit zijn de belangrijkste criteria om te bepalen op welke zoekwoorden je het beste kunt focussen.

Voor Fluctis deed ik ook zo’n zoekwoordenonderzoek. Fluctis zit onder meer in de laadpalen, maar die markt zit al best vol. Door het onderzoek kwamen we erachter waar nog ruimte is voor Fluctis om op gevonden te worden. Daarnaast hielp het zoekwoordenonderzoek om vast te stellen welke richting het bedrijf op kon gaan. Op het moment van schrijven van deze blog zitten we in de laatste fase van de website update. De pagina’s die stiekem al live staan, zorgen direct al voor meer verkeer naar de website van Fluctis.

Website update Fluctis

2. Social media inzetten voor meer websiteverkeer

Ben jij een beetje actief op social media? Ik wel en adviseer veel klanten om dat ook te doen. Want ik zie zelf hoe goed het werkt. Op social media heb je de ruimte om jezelf neer te zetten als bedrijf en persoonlijk contact te hebben met mogelijke klanten. Ik ontving al verschillende aanvragen van mensen die mij kennen van social media. Dus als jij overtuigd bent en ook te vinden bent op bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn of Tiktok, dan is deze tip voor jou.

Plaats eens wat vaker berichten waarin je verwijst naar je website. Als deze blog online staat, dan ga ik hem delen via Instagram, LinkedIn en Facebook. Dat zijn de kanalen waar ik zelf van merk dat ze goed werken. Op Facebook en LinkedIn kan ik gewoon een linkje plaatsen in de post. Lekker makkelijk. Maar Instagram heeft geen klikbare links. Veel te vaak zie ik nog links staan in posts op Instagram. Maar dat werkt niet, want niemand kan doorklikken. Zet de link dus in de bio van je profiel op Instagram. Of plaats een link naar een overzicht met meerdere links. Linktree wordt daarvoor vaak gebruikt, maar je kunt ook een speciale pagina aanmaken op je website, zoals: visiblecontentmarketing.nl/instagram (klik maar eens ;) ).

Website update link in bio

Wat ik hierover nog wel even kwijt wil, is het volgende. De algoritmes van kanalen zoals Facebook en Google zijn soms nogal ingewikkeld. We weten niet alles. We hebben wel richtlijnen. Twee van die richtlijnen zijn hier nog interessant om te delen: 

  • Social mediakanalen hebben liever dat iemand langer bij hun blijft en doorscrollt. Links naar websites toe dragen daar niet aan bij, want dan zijn de social mediakanalen de bezoeker kwijt. Sommige kanalen zoals Facebook verlagen soms het bereik van een post waar een link in staat. Het is altijd even testen wat wel en niet werkt en hoe (vaak) je het beste een link kunt delen.
  • Hoe meer websiteverkeer je krijgt, hoe belangrijker Google denkt dat je bent. Meer verkeer via social media en ook via e-mail (zie hieronder) dragen dus ook nog eens bij aan je resultaten in Google.

3. Websiteverkeer via e-mail? 

Ja, dat kan ook. Voor verkeer via e-mail heb je natuurlijk wel e-mailadressen nodig. Maar als je die hebt, is e-mail een supermooie manier om verkeer naar je website te krijgen. Een eerste stap daarin is een nieuwsbrief. Vraag je klanten, bestaande en nieuwe, of ze je nieuwsbrief willen ontvangen. Vertel daarbij wat je gaat delen maar vooral: wat je klanten eraan gaan hebben. Vervolgens maak je bijvoorbeeld een keer per maand of per kwartaal (of vaker) een nieuwsbrief die je naar je klantenbestand stuurt. Daarin zet je bijvoorbeeld informatie over het gebruik van jouw producten en diensten (hoe werkt het?) of deel je interessante acties. Activeer mensen om door te klikken naar je website en voilà, nieuwe websitebezoekers. 

Website update e-mail nieuwsbrief MFC De Roef Harderwijk

Maar een nieuwsbrief is niet de enige e-mail die je kunt inzetten. Wat dacht je van onboarding? Vergeet dat woord direct maar weer. Waar het om gaat: nieuwe klanten binden door een reeks van e-mails te sturen. Daarin laat je ze kennis maken met jouw bedrijf, deel je informatie die interessant voor ze is en kun je misschien ook nog wel wat extra producten of diensten verkopen. Elke keer verwijs je naar je website voor de informatie of een actie en daarmee krijg je meer bezoekers naar je website.

Nog een leuke waar je deels hetzelfde mee doet als met onboarding: leads overtuigen om klant te worden. Dit is eigenlijk een beetje een wisselwerking tussen je website en e-mail. Ik kan hier wel een hele blog over schrijven, maar ik zal het nu kort uitleggen:

  1. Verzamel e-mailadressen van mensen die interesse hebben in wat je aanbiedt, maar nog geen klant zijn. Bijvoorbeeld door een whitepaper te schrijven en die als download aan te bieden. Om de whitepaper te downloaden, geven websitebezoekers hun e-mailadres.
  2. Nu ga je de leads die je hebt verzameld, benaderen met verschillende e-mails. Daarin geef je informatie en wek je interesse voor jouw producten of diensten. Uiteindelijk doe je een aanbod dat niet te weerstaan is. De informatie en het aanbod plaats je natuurlijk op je website zodat de leads naar je website klikken voor meer informatie.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om e-mail in te zetten voor meer websiteverkeer of om klanten te binden of te verkopen. Misschien ga ik daar in een latere blog nog eens op in.

Meer conversie (verkopen) op je website

Je hebt nu meer bezoekers op je website. Maar doen die bezoekers ook wat jij wilt of gaan ze snel weer weg zonder iets te doen? Zonde als je bezoekers krijgt die niet converteren. En met converteren bedoel ik niet alleen een product of dienst bij je aanschaffen. Want een microconversie kan ook zijn dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief of je gaat volgen op social media. Een microconversie is ook wat de leads van eerder in dit artikel doen: zij downloaden een e-book en geven hun e-mailadres weg. Microconversies zijn een mooie manier om mensen die interesse hebben vast te houden en hopelijk na een paar stappen alsnog te converteren.

Kortom, bedenk eens voor jezelf: wat wil ik bereiken met mijn website? Kan ik bezoekers direct overtuigen om een product aan te schaffen, of zijn er meer stappen nodig? Met Bonusfamilie kiezen we voor contact als de conversie van de website. Want hoewel de workshops en het traject voor samengestelde gezinnen enorm waardevol zijn, is klikken en betalen vaak een te grote stap. Websitebezoekers met interesse kunnen contact opnemen met Karen. Het persoonlijke contact overtuigt zo’n lead uiteindelijk om klant te worden. En dat heeft geholpen, het aantal mensen dat contact opneemt is nu al verdubbeld.

Website update Bonusfamilie

Meten en feedback vragen na je website update

Maar hoe weet je nu of je website update werkt? Of je resultaten haalt uit je werk? Houd in ieder geval na je website update in de gaten of je meer websitebezoekers krijgt en of je meer verkopen doet. Raadpleeg regelmatig de statistieken van je website.

Vraag ook eens aan je klanten wat ze vinden van je website update. Wat verwachten ze van jou en komt je site daarmee overeen? Doe bijvoorbeeld eens een oproep in je nieuwsbrief of benader klanten die een goede ervaring met je hadden. Je zult je verbazen hoeveel mensen ervoor openstaan om hun mening te geven. Vrienden en familie kun je eens vragen om je website te bezoeken. Ga ernaast zitten en kijk hoe zij zich door jouw website bewegen. Klikken ze op de knoppen die jij had verwacht en bezoeken ze de pagina’s die jij klaar had staan? Kijk eens hoe dit komt en of er ruimte is voor verbetering.

Bedenk, een website die voor je werkt is nooit echt af. Blijf updaten en uitbreiden. Alleen dan krijg je meer websitebezoekers en meer conversies via je website.

Website update infographic van Visible content marketing
Share by: